Hur jag oftast redigerar mina bilder.

2014-11-27 / 17:06:00
Först öppnar jag bilden i PicMoneky.com
Sedan förminskar jag bilden till 800px, eftersom mina bilder på bloggen har bredden 800px. 
Klicka på Resize och ändra siffran i rutan längst till vänster.
Eftersom jag förminskar mina bilder måste jag också göra dem skarpare, annars blir de suddiga. Det gör du genom att klicka på Sharpen och sedan justera på Sharpness & Clarity, ju längre du drar "pricken" ju skarpare och klarare blir bilden. Jag brukar inte dra längre än till 2, på båda. 
Sedan justerar jag ljus och kontrat på Exposure. Det är lite olika beroende på bilden. Men på just den här bilden gjorde jag ungefär så här. Du ser ju själv hur ljus eller mörk bild och hur mycket kontrast du vill ha.
Efter att jag ändrat ljus och sånt, brukar jag förstärka färgen i bilden lite. Det gör du på Colors. På Saturation ändrar du hur starka färgerna ska vara, jag brukar oftast välja något tal mellan 2-7, men det beror ju på bilden också. På Temperature ändrar du temperaturen i bilden, om den alltså ska var kall (en blåaktig färg) eller varm (lite mera åt orangeröd hållet).
Ibland brukar jag också gå in på Effects (det där trollspöet till vänster) och välja effekten Orton. Man justerar hur mycket/lite det ska synas av den effekten på Fade och jag brukar välja mellan 80-90% och då syns det väldigt lite av effekten. Så ju högre siffran ju mindre syns det av själva effekten.
Sedan finjustera jag bilden, ändrar lite i de föregående inställningarna och sånt. Så när jag är nöjd spara jag bilden. Trycker på Save som finns ovanför bilden, ändrar bildnamn på File name om det behövs och så trycker jag på Save to my computer. Välja var du vill spara bilden i din dator och så är det klart!
Före:
 Efter:
 Canon EOS 600D| Canon Zoom Lens EF-S 18-55 mm


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback