ATT VÅGA VISA SIG UTAN SMINK

2016-11-18 / 16:19:00
 
  
  
 
 
  
FOTO: JENNY GRANFORS (JAG) / MODELL: WILMA SAARI
 
För några veckor sedan intervjuade jag och en kompis, Wilma Saari. Intervjun handlar om att våga visa sig utan smink och den kommer förhoppningsvis att publiceras i Kommunbladet.
Under tiden kan ni ju kolla in Wilmas instagraminlägg där hon skrev om just det ämnet, och även publicerade en osminkad bild på sig själv.
 
Intervjun är ett projekt vi gjorde på tillvals media i skolan, uppgiften var att man skulle skriva en intervju om ett frivilligt ämne och sedan fota några tillhörande bilder. Bilderna i detta inlägg är just de bilder jag fotade till intervjun.
Bakgrunden är lite som den är men man tager vad man haver när det är i skolan och det inte riktigt finns så många alternativ, annars är jag rätt nöjd över bilderna. 
 
UPDATE: För er som inte har möjlighet att läsa Kommunbladet, så publicerar jag artikel här också! Varsågoda, läs och ta in vad som skrivs. 
 
 
ATT VÅGA VISA SIG UTAN SMINK.
 
Wilma Saari från Oravais, 15 år, publicerade en bild på sig själv utan smink på sociala mediet Instagram den 3 oktober 2016, där hon uppmanade alla att våga visa sig utan smink. Inlägget spred sig snabbt och hon fick även många positiva svar tillbaka. Texten hittas på Wilmas instagramkonto, wilmaasaa.
 
Om du öppnar en modetidning eller scrollar genom en tonårings instagramflöde märker du snabbt att fokusen ligger till största delen på utseendet. Sminket är massivt och helt perfekt. Majoriteten av alla tjejerna på bilderna har lösögonfransar, perfekta kindben, så naturligt snygga ögonbryn som möjligt och glittrande ögon. Till sist har du blivit så van vid att se detta att du börjar tro på att alla ska se ut så, berättar Wilma.  
 
Wilma Saari är en av många som känner sig väldigt obekväm och till och med ful osminkad. Under den tiden när det var som värst sov hon med smink på sig, för att sedan morgonen därpå bara sminka på ett nytt lager. Hon säger att det kändes som ett måste att bära smink för att våga visa sig på offentliga platser, för annars passar man inte in. Idag har hon börjat acceptera sig själv utan smink, men det finns ännu dagar då hon verkligen inte trivs osminkad.
 
-Jag har alltid använt mycket smink ända sedan början och då är det otroligt svårt att gå över till att inte använda smink alls. I hela åttan bar jag smink precis varje dag och en dag i nian när jag kom till skolan osminkad, för första gången, tittade alla på mig och de reagerade väldigt tydligt på att jag inte hade sminkat mig den dagen. De sa inget fult, men reaktionerna påminde mig om att jag var osminkad vilket fick mig att känna mig ännu obekvämare.
 
Att våga visa sig utan smink sitter mycket i självförtroendet och en person med dåligt självförtroende får så mycket större press angående att vara osminkad än en person med bra självförtroende. Wilma berättar att hon har själv väldigt dåligt självförtroende, får ångest väldigt lätt och mår annars dåligt och det påverkar henne väldigt mycket i just det här ämnet. Anledningen till att Wilma valde att publicera inlägget är att hon vill inspirera andra till att våga visa sig utan smink och så att de inte ska behöva må lika dåligt över det som hon gjorde. Efter att Wilma hade publicerat inlägget, tog många andra också upp ämnet och publicerade en likadan bild på sig själva. Vilket Wilma tycker är väldigt bra, och hon hoppas att ännu fler ska våga ta steget och visa sig utan smink. Wilma säger också att om man tar med sig kompisarna i det här också så är man ju inte ensam och då kan man stärka och stötta varandra. Hon tycker även att tidningar och sociala medier kunde dra ner på alla artiklar om hur du borde se ut och istället ersätta dem med artiklar som säger att man ska kunna känna sig bekväm utan smink. 
 
Om du vill men inte vågar visa dig utan smink tipsar Wilma att du ska för det första försöka att inte bry dig i vad andra säger eller tycker.
 
-Du ska titta på dig själv i spegeln och säga att du är fin som du är och att det här är vad som gör mig till mig, smink är bara något jag lägger på men det är så här jag faktiskt ser ut, säger Wilma.
 
Och sedan påminner Wilma om att ingen är ensam om det här utan det finns så många fler som tycker precis samma som du själv, så det finns inget att vara rädd för.
 
Smink behöver ju dock inte bara vara negativt utan det finns ju positiva saker med det också.
 
-Jag tycker till exempel att det är väldigt roligt att sminka sig, det är roligt för en själv om man har lyckats med en bra sminkning och då känner man sig stolt och fin, berättar Wilma. Det negativa är ju då att smink kan användas för att känna sig bekväm med sig själv, vilket är absolut fel. Och desto mer man använder smink desto osäkrare blir man på sig själv.
 
Wilma ser positivt på framtiden och hoppas att det är färre människor som mår dåligt över det här och att trenden då är att vara osminkad, istället för den trend vi har just nu när man ska ha så mycket smink som möjligt, till exempel att ha de perfekta ögonbrynen är en stor trend just nu. Och det är ju inget fel med att få sova lite längre på morgnarna häller, istället för att stiga upp tidigt för att sminka sig.


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback