Att tänka på när man fotar.

2015-09-21 / 17:50:00
Hej!
Det finns en hel del saker man bör tänka på när man fotar, och här är några utav de sakerna som jag brukar tänka på när jag fotograferar.
 
Var skall man fota och hurudan bakgrund skall man ha?
Jag brukar gå efter känsla, motivets kläder och hur jag vill att bilden skall framstå. Bakgrunden skall helst vara så ren som möjligt! Och med ren menar jag att man rensar bort sånt som inte nödvändigtvis behöver vara med i bilden.
Och angående ljuset i bilden är det bästa ljuset i skuggan (skuggan ger jämnt ljus), vid solnedgång och vid soluppgång. Om man fotar mitt på dagen är ljuset så pass starkt att kameran har svårt att ta in det och det blir starka skuggor runt motivet, och då är det lite knepigare att fota. 
 
Vilka inställningar skall man använda?
Jag fotar i manuellt läge, vilket betyder att jag ställer in allting själv. Allt från ljuset i bilden till skärpan. 
Det beror på när, var och vad man fotar vilka inställningar man använder.

ISO råder jag att man försöker hålla så lågt som möjligt, annars blir bilden rätt brusig.
 
Slutaren bestämmer hur skarp bild man vill ha. Ju längre slutare desto mera ljus släpper kameran in. Om motivet rör på sig och man vill fånga motivet (frysa motivets rörelse)så skall man ha en hög slutare och om man vill fånga motivets rörelse (så man ser att motivet rör på sig)skall man ha en låg slutare. 
 
  Hög slutartid, fryser motivets rörelse↓  
Lågt bländartal, suddig bakgrund ↑
 
Bländaren beror på hur suddig bakgrund man vill ha i bilden, ju lägre bländartal man har desto suddigare blir bakgrunden och kameran släpper in mindre ljus. Och har man högt bländartal (som när man fotar landskap) desto klarare blir hela bilden och kameran släpper in mera ljus. 
 
Högt bländartal, bilden blir djupare och hela bilden blir klar ↓
Rak horisontkant↑
Raka och sneda bilder?
Man kan vinkla bilden och kameran hur som helst. Men något jag brukar tänka på är att få så raka linjer som möjligt. Om man t.ex. fotar landskap, som en solnedgång, då vill jag ha så rak horisontkant som möjligt. 
 
SÅ ALLTSÅ, egentligen finns det inga rätt och fel. Allting handlar bara om vad man själv gillar. Och man är inte bra först gången, utan man måste prova sig fram. Och jag tror att man aldrig heller kan bli helt fullärd!

Lite Behind the Scenes bilder.
 



ÄLSKAR dehär inläggi! *hjärtögonemoji*

Svar: Taack! <3
Jenny Granfors


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback