DAY 1 IN BERLIN

2019-04-22 / 15:01:28
Hallo Leute! För exakt en vecka sedan åkte jag och flera andra från gymnasiet till Berlin, och jag har hittills endast visat små glimtar från resan på min instagram. Men nu har det äntligen blivit dags för mig att ta er med på resan, dag för dag! Berlin är verkligen en livlig stad, med såå många möjligheter, så det vi hann göra på resan är knappast en bråkdel av allt man kan tänkas hitta på. Så låt oss nu ta en titt på vad vi hann med under dessa fyra dagar vi spenderade där!

När vi anlände med flyget till Berlin någon gång under förmiddagen, började vi med en guidad bussrundtur runtom i Berlin. Det första stoppet som vi gjorde under turen var, som ni ser på bilden, Berlins Olympiastadion, som är belägen på västra sidan i Berlin.

Det andra stoppet som vi gjorde under bussrundturen var vid Förintelsemonumentet, som är ett område fyllt av massa höga betongpelare, som i sin tur är ett minnesmärke tillägnat alla judar som blev mördade under förintelsen. Området är otroligt stort, så risken att man tappar bort varandra är minsann lika stor den med.

I samma väva som vi stannade vid Förintelsemonumentet passade vi även på att promenera till Brandenburger Tor, som ligger alldeles i närheten och på perfekt gångavstånd från minnesmärket. Men det skall ni få ta del av mera senare, för vi besökte nämligen detta ställe ännu en gång.

Sista stoppet vi gjorde, var inget mindre än East Side Gallery, en bit av muren som faktiskt står kvar än i dag. Muren har täckts av 160 olika målningar av konstnärer från hela världen. Runt den mest kända av alla dessa målningar, målningen med de två männen som kysser varandra, var det konstant smockfullt av folk. Så man var tvungen att trängas något extremt för att ta sig dit, så när dessa bilder på mig fotades kan jag berätta för er att ett femtital andra människor trängdes för att även de få till en bild framför målningen. Men trots det, var det definitivt värt det, haha!

Efter rundturen kurrade det rejält i våra magar, så vi delade upp oss och sökte upp varsit valfritt matställe att äta lunch på i närheten av hotellet. För min och Jennas del blev det hamburgartallrik på en uteservering i solen. Obeskrivlig känsla att äntligen kunna sitta ute och svettas i solen igen!

När alla hade lunchat färdigt kunde vi äntligen checka in på hotellet och få våra rum. Hotellet vi bodde på hette Hotel Transit Loft, och det var väl ett medelmåttigt hotell som duger helt bra när man knappt skall vistas på rummet annat än när det är läggdags. Århundradets långsammaste hiss hade de dock, så ett stort jäkla minus för den, haha!

Nå väl, på eftermiddagen hade vi fritid i ett par timmar, så Jenna, Waldemar och jag passade på att gå på zoo. Zoo Berlin låg i andra änden av Berlin, jämfört med vårat hotell, så vi var tvungna att på egen hand ta oss med tunnelbanan dit. Men det gick bra, och smidigt var det också!  På grund av så pass lite överlopps tid, i och med att vi hade ett så pass späckat schema som vi hade, kunde vi inte riktigt njut fullt ut av zoovistelsen utan vi var tvungna att skynda oss igenom det mesta så att vi skulle hinna se så mycket som möjligt.

För klockan sex var det dags för en guidad cykelrundtur, med temat berlinmuren. Vi rörde oss främst i Östberlin och fick ta del av historien om Berlinmuren och murens fall i form av att guiden både berättade men samtidigt tog oss runt på cykel och visade oss bland annat delar av muren som fortfarande står kvar, vakttorn och minnesplatser för de som dog i flyktförsöken.

Efter cykelturen, trötta och frusna, åt vi en sen gemensam middag på restaurangen Zum Schusterjungen. Efter det var alla så trötta så när vi kom till hotellet tror jag alla somnade på en gång!
Så det var första dagen i Berlin, fortsättning följer...