LAST DAY IN BERLIN - STASIMUSEUM

2019-04-30 / 15:44:00
Dag ett, två och tre i Berlin har ni läsa om tidigare, så nu sätter vi i gång med den fjärde och sista dagen! 
 
Det första, men även det sista, gemensamma programmet vi hade tillsammans på torsdagsförmiddagen var en guidad rundtur på Stasimuseét.
Under DDR-tiden fungerade byggnaden som högkvarter för Stasi. Byggnaden byggdes i början av 1960-talet och dess syfte var att fungera som kontor för statssäkerhetsministern Erich Mielke.
Museét har ett stort utbud av utställningar, så det jag har fotograferat är endast en liten del av det hela. För att nämna några av de sakerna så är det bilder från DDR-tiden, utrustning, metoder och kameror som Stasi använde sig av, samt återuppbyggda kontorsrum. 
 
Utanför museét, som på många andra ställen i Berlin, blommade körsbärsträden för fullt. Så jag, Jenna, Tilda och Hilma passade på dra en snabb fotografering där innan vi begav oss in mot stan igen. Så vackert!
 
I närheten av Alexanderplatz bestämde vi oss för att sätta oss på en uteservering och luncha. Vi åt och drack gott medan vi njöt av värmen! Temperaturen steg i takt med varje dag som gick under vår vistelse i Berlin, så sista dagen var det närmare +25 grader. Så vi försökte verkligen ta ut det sista utav både värmen och Berlin, när vi satt där på uteserveringen. 
 
Die Weltzeituhr är en gigantisk klocka som står på Alexanderplatz i centrum och visar tiden i andra länder. Vi passerade den här sevärdheter flera gånger om dagen, men det var inte förrän sista dagen som vi insåg att ingen av oss hade knäppt en enda bild av den ännu, så då blev denna bilden till, haha. 
 
Avslutningsvis bestämde vi oss för att checka av ännu ett måste på vår to-do-lista, nämligen att besöka ett litet café.
Café Raum Schwalle, låg alldeles i närheten av vårat hotell, så innan vi begav oss dit för att hämta våra väskor, passade vi på att vika in hit. Det är ett super litet men gulligt och färgglatt café, och jag tror till och med att hon som jobbar där bakar det mesta själv. 
Efter cafébesöket var vår resa i Berlin så gott som över och det ända som väntade efter detta var flygresan hem. 
 
Som avslutning vill jag bara säga att jag är så tacksam och glad över att jag fick möjligheten att vara med och göra denna resa! Den har definitivt vidgat mina vyer och triggat min resfeber ännu mera! 
 
Kram!


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback